Wtryskiwacze są jednymi z ważniejszych elementów wykorzystywanych w układach zasilania samochodów. Są one montowane w praktycznie wszystkich współczesnych silnikach spalinowych o zapłonie samoczynnym. Zadaniem wtryskiwaczy jest podawanie określonej ilości paliwa we właściwym czasie, do komory spalania. Można więc zauważyć, że komponenty te są kluczowe dla prawidłowego działania układu wtryskowego, więc istotne jest ich utrzymywanie w idealnym stanie.
Typy wtryskiwaczy w dieslowskich jednostkach napędowych
W nowoczesnych układach zasilania jednostek wysokoprężnych montowane są dwa rodzaje wtryskiwaczy – elektromagnetyczne oraz piezoelektryczne (charakterystyczne dla układu Common Rail). Dużą popularnością cieszą się też pompowtryskiwacze stosowane w pojazdach marki Volkswagen. Ich praca wiąże się jednak z wyższą emisją szkodliwych substancji, w porównaniu z Common Rail, dlatego rozwiązanie to jest wypierane.
Na rynku motoryzacyjnym działa wiele firm, ale najpopularniejsi producenci zajmujący się produkcją wtryskiwaczy do silników diesla to Bosch, Denso, Delphi oraz Siemens. Wtryskiwacze elektromagnetyczne są otwierane przez impuls elektryczny podawany na cewkę. Powoduje to powstanie różnicy ciśnień, w wyniku której podnosi się iglica i następuje wtrysk paliwa. Sygnał jest podawany na wtryskiwacz przez sterownik jednostki napędowej. Rozwiązanie takie charakteryzuje się konstrukcją umożliwiającą podanie wielu dawek paliwa podczas jednego cyklu pracy jednostki napędowej.
Oczywiście sprężyny oraz inne elementy ruchome powodują pewne ograniczenia. W związku z tym wprowadzono na rynek wtryskiwacze pizoelektryczne oferujące lepszą kulturę pracy silnika i niższe zużycie paliwa. Są one lżejsze i wykonane o wiele bardziej dokładnie, a to z kolei umożliwia podawanie nawet do 7 dawek paliwa w cyklu. Niestety nieprawidłowa eksploatacja pojazdu z takimi wtryskiwaczami prowadzi do ich szybszego zużycia. Zmniejszenie wymiarów i różne udoskonalenia sprawiły, że odporność takich elementów na zanieczyszczenia znacznie się zmniejszyła.
Przyczyny uszkodzeń i zapobieganie im
Najczęściej producenci ustalają trwałość wtryskiwacza na 150-200 tysięcy kilometrów. Nieodpowiednia eksploatacja samochodu może doprowadzić do skrócenia okresu żywotności takiego elementu. Produkty takie są wykonane bardzo dokładnie, a przestrzenie o wielkości 1 mikrometra obsługują ciśnienie nawet na poziomie 2000 barów. Nic więc dziwnego, że już bardzo drobne zanieczyszczenia potrafią być szkodliwe. Najczęstsze przyczyny zużycia wtryskiwaczy prezentują się następująco:
- Niska jakość paliwa – kiepskie paliwo niewiadomego pochodzenia powoduje krystalizację parafiny w niskich temperaturach. To z kolei prowadzi do zatykania wąskich kanałów znajdujących się we wtryskiwaczu. Dlatego właśnie warto tankować paliwo znanych firm na renomowanych i pewnych stacjach.
- Opiłki – problemem są zanieczyszczenia, takie jak opiłki metalu z wewnętrznych stref pompy wysokiego ciśnienia. Kłopotliwa jest też korozja pochodząca ze zbiornika paliwa.
- Zużyty filtr paliwa – zaniedbanie terminowej wymiany filtra paliwa również powoduje zwiększenie zanieczyszczeń w układzie wtryskowym.
Regeneracja wtryskiwaczy – co warto o niej wiedzieć?
Pompowtryskiwacze, a także wtryskiwacze elektromagnetyczne i piezoelektryczne mogą być regenerowane. Proces ten polega na dokonaniu odpowiednich pomiarów, rozebraniu wtryskiwaczy na części, ich segregowaniu, wyczyszczeniu elementów nadających się do dalszego użytku oraz wymianie komponentów uszkodzonych. Dzięki temu po złożeniu i zakodowaniu, wtryskiwacz powinien osiągać takie same parametry jak nowy. Koszt takiej usługi potrafi być o połowę tańszy w porównaniu z wymianą, więc warto rozważyć taką opcję. Tym bardziej, że ceny nowych elementów, w zależności od rodzaju wtryskiwacza i typu silnika, kosztują od 700 do nawet 2400 zł.