Czernidło i dressing do opon – czy warto stosować taki produkt?

Nawet w przypadku zadbania o karoserię i felgi, pojazd nie będzie prezentował się atrakcyjnie, jeśli zaniedba się w nim opony. Wraz z upływem czasu ogumienie ulega utlenieniu i rozjaśnieniu. Istnieją jednak na rynku specjalne preparaty, takie jak czernidło, które sprawia, że ogumienie odzyskuje swoją czerń.

Różnice pomiędzy czernidłem, a dressingiem do opon

Dressingi są specjalistycznymi preparatami, których zadaniem jest nabłyszczanie, przyciemnianie i zabezpieczanie ogumienia. Są to produkty stosowane w myjniach ręcznych i firmach zajmujących się auto detailingiem. Często są błędnie nazywane czernidłami, ale okazuje się, że czernidła stanowią zupełnie osobną grupę preparatów.

Najważniejszą różnicą pomiędzy czernidłem, a dressingiem jest to, że czernidło zawiera czarny pigment odpowiedzialny za zabarwienie opony. Oznacza to, że jego zadaniem nie jest realne zabezpieczanie opony, a jedynie tuszowanie niedoskonałości świadczących o zużyciu ogumienia. Rozwiązanie to często jest stosowane przez handlarzy.

Dlaczego dressing do opon jest godny polecenia?

Jednym z najważniejszych argumentów przemawiających za skorzystaniem z dressingu jest zapewnienie oponie atrakcyjnego wyglądu sprawiającego wrażenie nowego ogumienia. Środek ten jest niedrogi, a potrafi skutecznie odświeżyć wygląd opon i zabezpieczyć je przed powstawaniem kolejnych śladów zużycia. Zwiększa się również kontrast między oponą a felgą co jest szczególnie ważne w stylistyce pojazdu.

Bardzo ważnym atutem jest funkcjonalny charakter dressingu, który skutecznie zabezpiecza opony przed utlenianiem oraz negatywnym działaniem promieniowania UV. Dzięki stosowaniu dressingu opony nie pękają, nie jaśnieją na słońcu oraz utrzymują swoją elastyczność przez długi czas. Poza tym po zastosowaniu tego preparatu powstaje hydrofobowa warstwa ułatwiająca likwidację różnych zanieczyszczeń z opon.

Nakładanie czernidła lub dressingu na opony

Przed pierwszym nałożeniem preparatu konieczne jest dokładne umycie ogumienia. Sama myjka ciśnieniowa i szampon samochodowy nie wystarczą. Konieczne jest użycie szczotki razem z płynem do czyszczenia opon albo APC. Dobrze jest szczotkować opony wiele razy do momentu, w którym piana przestanie przybierać kolor brunatny. Po dokładnym umyciu opon należy poczekać aż całkowicie wyschną.

Dressing przybiera formę gęstego żelu lub mleczka, więc warto nakładać go przy pomocy specjalnego aplikatora lub małej gąbki. Dostępne są również specjalne preparaty w sprayu. Należy pamiętać, aby nie nakładać dressingu na bieżnik, ponieważ zawarte w produkcie silikony, rozpuszczalniki i inne składniki obniżają przyczepność. Produkt należy nakładać tylko na bok opony do wysokości pierwszego rzędu bieżnika czyli fragmentu, który nie styka się z asfaltem.

Rodzaje dostępnych produktów

Wspomniane wyżej preparaty pozostawiają na oponach różne efekty. Najbardziej neutralne są czernidła do opon oferujące wykończenie satynowe lub matowe. Nie wybijają się na pierwszy plan, ale w zamian za to przywracają barwę i świeżość opony. Aby osiągnąć efekt opony mokrej należy zdecydować się na produkty o lśniącym wykończeniu. Uzyskanie wykończenia matowego wiąże się z koniecznością wytarcia nadmiaru produktu ściereczką z mikrofibry.