Niezależnie od tego czy w samochodzie założone zostały felgi aluminiowe czy też stalowe, ich stan ma bardzo ważny wpływ na ogólną estetykę pojazdu. Oczywiście prędzej czy później komplet felg może ulec zużyciu i utracić swoją świeżość. Okazuje się jednak, że felgi stalowe i aluminiowe można zregenerować poprzez ich pomalowanie. Czynność ta jest łatwa, więc nikt nie powinien mieć problemów z jej samodzielnym wykonaniem.
Przygotowanie felg do procesu malowania
Przed rozpoczęciem właściwego procesu malowania felg wykonanych z aluminium lub ze stali, konieczne jest odpowiednie przygotowanie takich elementów. Przede wszystkim bardzo ważną sprawą w przypadku felg metalowych jest ich umycie i oczyszczenie z korozji, skaz i wżerów. W celu usunięcia rdzy należy użyć szczotki i papieru ściernego. Dobrym wyborem jest również neutralizator rdzy, który dodatkowo zapewni lakierowi jeszcze lepszą przyczepność do powierzchni felgi.
W przypadku felg metalowych mamy do czynienia z miękkim metalem, który łatwo uszkodzić albo zarysować. Głębsze ubytki w feldze można likwidować korzystając ze szpachli do aluminium, a następnie wyszlifować powierzchnię na gładko. Istotne jest zmatowienie felgi korzystając z włókniny lub papieru ściernego. Materiał pozostały po tym procesie należy zdmuchnąć sprężonym powietrzem, a samą powierzchnię felgi należy odtłuścić benzyną ekstrakcyjną lub alkoholem izopropylowym.
Malowanie felg bez demontażu ogumienia
Istnieje możliwość pomalowania felg bez demontażu opon, jednak w takim wypadku ważne jest zabezpieczenie folią i taśmą malarską, zapewniając dostęp do rantów felgi. W przypadku używania lakieru w sprayu, należy malować felgi na zewnątrz lub w pomieszczeniu posiadającym dobrą wentylację.
Jeśli chodzi o preparaty do malowania felg to dostępne są specjalne gumy, które jednak nie wyglądają zbyt estetycznie. O wiele lepiej jest sięgnąć po zestawy do malowania felg obejmujące farbę podkładową, lakier bazowy i lakier bezbarwny. Podkład posiada właściwości antykorozyjne, więc ochroni felgę przed korozją i uzupełni ewentualne rysy. Farby bazowe są dostępne w różnych kolorach, więc każdy może dopasować barwę do konkretnych upodobań. Końcowa warstwa lakieru bezbarwnego spełnia funkcję estetyczną i ochronną.
Malowanie felg ze stali i aluminium krok po kroku
Pierwszym etapem jest nałożenie 2-3 warstw podkładu, pamiętając o 10-15 minutach odstępu między warstwami, chyba że zalecenia producenta są inne. Po wyschnięciu, podkład należy wyszlifować włókniną lub papierem ściernym. Pył, który powstał w wyniku szlifowania należy zebrać przy pomocy zmywacza do silikonu.
Lakier bazowy nakłada się sprayem lub pistoletem natryskowym. Każdy kto posiada kompresor i pistolet lakierniczy powinien zdecydować się na lakier w puszce. Taka opcja jest bardziej opłacalna i wydajna.
Przed malowaniem należy wstrząsnąć lub dokładnie wymieszać farbę. Cienkie warstwy farby należy nakładać wykonując pociągłe ruchy. Dyszę sprayu należy utrzymywać w odległości około 15 cm od felgi. 2-3 warstwy lakieru należy nałożyć w odstępie około 10 minut.
Podobnie należy postąpić z lakierem bezbarwnym. Trzymanie sprayu w jednym miejscu przez długi czas powoduje powstawanie zacieków, które są trudne do usunięcia. Lepiej nałożyć kilka warstw niż malować całą felgę za jednym razem.
Powstałe zacieki lub smugi należy na koniec wypolerować papierem wodnym o gradacji 3000, 5000 albo 6000. Ostatnią czynnością jest polerowanie felg na błysk pastą polerską, która jest również wykorzystywana do polerowania karoserii. Pozostaje tylko zabezpieczenie felg woskiem lub powłoką ceramiczną, aby felgi były gotowe do montażu.