We współczesnych samochodach wykorzystywane są różne rodzaje czujników. Jednym z nich jest czujnik położenia wału korbowego. Przekazuje on komputerowi pokładowemu informacje na temat położenia wału, a to z kolei umożliwia sterowanie pracą jednostki napędowej na biegu jałowym, kątem zapłonu oraz wtryskiem. Warto dowiedzieć się czegoś więcej na temat usterek i kontroli takiego czujnika, który odgrywa bardzo istotną rolę w pojeździe.
Nowoczesne, zaawansowane silniki o skomplikowanej budowie wymagają prawidłowego sterowania systemem zmiennych fal rozrządu. W tym celu istotne jest również wskazanie precyzyjnego położenia wału. Czujnik ten informuje również komputer pokładowy o prawidłowym sterowaniu pracą układu EGR odpowiedzialnego za recyrkulację spalin.
Czujnik położenia wału i zasada jego działania
Czujnik taki jest małym elementem o wielkości kilku centymetrów, który posiada sondę pomiarową i otwór na śrubę mocującą. Czujniki takie mogą być wyposażone w przewody elektryczne, wtyczkę lub gniazdo wtyczki. Samo umiejscowienie czujnika zależy od samochodu i jego silnika. Najczęściej elementy te umieszcza się w miejscu, w którym jednostka napędowa łączy się ze skrzynią biegów, blisko aparatu zapłonowego, przy mocowaniu filtra oleju albo nad kołem zapasowym.
Czujknik wysyła do sterownika impuls elektryczny, gdy zbliża się do niego ruchomy obiekt. Jest to ząbek na tarczy zębatej lub magnes trwały umieszczony na tarczy.
Indukcyjne czujniki położenia wału wykorzystują pole magnetyczne, a jeśli w osi pojawia się szczelina, wówczas nie ma żadnej reakcji. Jeśli jednak pojawi się ferromagnetyczna część tarczy, wówczas w cewce pojawia się napięcie w wyniku zmiany pola magnetycznego. Podobnie działają czujniki hallotronowe. Najbardziej rozbudowane są czujniki inteligentne zapewniające wysoką precyzję przekazywanych informacji.
Awarie i usterki czujników położenia wału
Istnieje wiele objawów awarii czujnika położenia wału. Dotyczą one głównie pracy jednostki napędowej:
-
silnik gaśnie, gdy jest ciepły,
-
jednostka napędowa pracuje nierównomiernie,
-
pojawiają się problemy z uruchomieniem silnika lub nie da się go uruchomić wcale,
-
silnik wchodzi w stan awaryjny i zapala się kontrolka „check engine” (zmniejszają się osiągi i wzrasta zużycie paliwa),
-
układ recyrkulacji spalin EGR nie działa tak jak powinien.
Awarie czujnika mogą być spowodowane mechanicznymi uszkodzeniami tarczy pomiarowej, zwarciami, zanieczyszczeniami, uszkodzeniem gniazda, wtyczki i przewodów czy też zaśniedziałymi elementami odpowiedzialnymi za przekazywanie impulsów elektrycznych.
Śniedź można spróbować usunąć przy pomocy preparatów do czyszczenia styków elektrycznych. Najprostszą metodą jest jednak wymiana czujnika, która wcale nie jest kosztowna.