Pompa vacum – co to takiego?

Samochód to skomplikowany mechanizm, który posiada wiele różnych podzespołów odpowiedzialnych za zapewnienie mu prawidłowej pracy. Bardzo często działanie jednego z podzespołów jest uzależnione od prawidłowego działania innego. Innymi słowy dla prawidłowego działania pojazdu istotne jest prawidłowe działanie jego różnych podzespołów. Do ich grona zaliczane są między innymi pompy vacum czyli innymi słowy pompy próżniowe.

Pompy vacum są elementami obowiązkowymi stosowanymi w wysokoprężnych jednostkach napędowych. Głównym zadaniem takiej pompy jest zasilanie mechanizmu wspomagania układu hamulcowego. Pompy takie są stosowane znacznie rzadziej w silnikach benzynowych. Jest to spowodowane tym, że podciśnienie w układzie dolotowym zasila wspomaganie. W silnikach diesla takie podciśnienie jest niskie i dlatego konieczne jest stosowanie pomp próżniowych.

Awaria pompy próżniowej i jej diagnostyka

O uszkodzeniu pompy próżniowej świadczy między innymi wyciek oleju i towarzyszący mu zapach spalenizny. Olej zwykle ścieka na rozgrzany silnik, a to prowadzi do jego wypalenia. Jeśli pompa uległa awarii to na jej powierzchni widoczne są tłuste ślady. Nieprawidłowe działanie pompy sprawia, że sprawność działania hamulców zostanie ograniczona. W takim przypadku nie należy czekać tylko od razu skorzystać z pomocy mechanika.

Bardzo istotny wpływ na żywotność i prawidłowe działanie pompy próżniowej ma olej silnikowy, który zapewnia smarowanie i chroni przed przegrzaniem. Awaria może być spowodowana nie tylko wyciekiem oleju, ale również zwyczajnym zużyciem eksploatacyjnym. Brak podciśnienia może być też spowodowany przez uszkodzenie gumowych węży. Taka awaria zdarza się często, ale na szczęście nie jest kosztowna. Warto dbać o regularną konserwację podzespołu, aby uniknąć problemów w przyszłości.

W przypadku awarii rozwiązaniem problemu jest wymiana pompy co jednak wiąże się z koniecznością wydania kwoty od 500 do nawet 1500 zł. Alternatywną opcją jest naprawa i regeneracja. Co prawda pompy po regeneracji nie posiadają żywotności takiej jak w przypadku nowych elementów, ale proces ten jest o połowę tańszy i oferuje go wiele profesjonalnych warsztatów.