Wtryskiwacze są elementami odpowiedzialnymi za dostarczanie paliwa do silnika w dawce, która została dokładnie obliczona przez sterownik. Zadaniem takich elementów jest więc wykonywanie bardzo dokładnej pracy. Ich ewentualne uszkodzenia mogą wpłynąć niekorzystnie na prawidłowe funkcjonowanie.
Rodzaj i jakość paliwa oraz ich wpływ na pracę wtryskiwaczy
W przypadku wadliwych wtryskiwaczy kwalifikujących się do regeneracji (wykonywanej na przykład przez firmę https://regeneracja-wtryskiwaczy.eu), najczęściej problemem są uszkodzone końcówki. Powodują one utratę mocy jednostki napędowej i charakterystyczne kopcenie z wydechu. Zużycie takiego systemu doprowadza też do uszkodzenia zaworków.
Co do paliw to na rynku dostępne są poniższe typy olejów napędowych:
- standardowy,
- uszlachetniony,
- premium,
- biopaliwa.
Problemem wielu stacji paliw w Polsce jest niska jakość paliwa, a nawet często zdarza się, że nie spełnia ono norm. To dlatego najbardziej rozsądnym zachowaniem jest tankowanie paliw typu premium. Wybór tańszych paliw gorszej jakości stwarza duże ryzyko uszkodzenia zaworka albo rozpylacza. Dodatkowo paliwa mogą zawierać zbyt dużą ilość wody, która po prostu szkodzi wtryskiwaczom.
Największym błędem jest oczywiście jazda na oleju opałowym oraz innych substancjach tego rodzaju. Olej taki zawiera dodatek benzolu, który sprawia, że paliwo ma gorsze właściwości smarujące. Wraz z siarką, benzol tworzy pyłek krzemionkowy powodujący mocne ścieranie i uszkadzanie sekcji tłoczących pompy. Efektem tego jest zmniejszenie mocy silnika, a w skrajnych przypadkach jego unieruchomienie.
Uszkodzone wtryskiwacze – co z nimi robić?
W wielu sytuacjach istnieje możliwość regeneracji, czyszczenia i regulacji wtryskiwaczy. W przypadku silnych uszkodzeń, naprawa jest niemożliwa i wtryski wymagają wymiany na nowe, a to wiąże się z dużymi kosztami. Znacznie lepiej jest zapobiegać problemom poprzez tankowanie paliwa z porządnych, sprawdzonych stacji benzynowych.