Grubość lakieru – jaka jest prawidłowa i jak ją sprawdzać?

Jedną z podstawowych czynności wykonywanych przed kupnem nowego samochodu jest sprawdzenie grubości lakieru. Dzięki temu można dowiedzieć się czy pojazd posiada oryginalny lakier i jest bezwypadkowy. Warto dowiedzieć się czegoś więcej na temat prawidłowej grubości lakieru i jej sprawdzania.

Oczywiście lakier samochodowy to powierzchnia składająca się z kilku warstw, które gwarantują odpowiednią trwałość i właściwości. Nie ma żadnych norm regulujących kwestię ich grubości, więc wartości takie są uzależnione od technologii wykorzystywanych przez konkretnych producentów pojazdów. Najczęściej warstwy lakieru samochodowego posiadają następujące grubości:

  • ocynk – 7-10 µm,

  • warstwa fosforanowa – około 2 µm,

  • grunt kataforetyczny – 18-20 µm,

  • warstwa podkładu – około 30 µm,

  • lakier bazowy (w kolorze) – około 20 µm,

  • bezbarwna powłoka lakiernicza – około 35 µm.

Łączna grubość powłoki lakierniczej w pojeździe powinna więc wynosić od około 100 do 130 µm. W zależności od producentów i technologii nakładania lakieru, grubości mogą się oczywiście różnić od siebie. Różnice mogą też dotyczyć konkretnych modeli jednej marki oraz różnych elementów nadwozia.

Mierzenie grubości lakieru samochodowego

Do czynności pomiarowych wykorzystywany jest specjalny czujnik grubości lakieru. W pierwszej kolejności należy dowiedzieć się jaka jest oryginalna grubość lakieru w danej marce i modelu pojazdu. Można dowiedzieć się tego w Internecie lub Autoryzowanych Serwisach Obsługi. Kolejna czynność to odpowiednia kalibracja miernika przy pomocy specjalnych płytek. Po kalibracji trzeba dokonać pomiaru na czystym lakierze. Miernik należy dokładnie przyłożyć lub przycisnąć do powierzchni. W pierwszej kolejności należy sprawdzić dach, a następnie kolejne elementy karoserii.

Interpretacja uzyskanych rezultatów

Aby zinterpretować wyniki należy pamiętać o wspomnianych wyżej wartościach grubości lakieru. W autach europejskich oryginalna grubość to 100-130 µm, więc jeśli uzyskana zostanie wartość 200-300 µm, wówczas mamy do czynienia z ponownym lakierowaniem, natomiast grubość powyżej 500 µm wskazuje, że pojazd był szpachlowany.